torsdag 5 mars 2015

Läsvärt.....


Idag blir det deckare.....



Det första Victor Legris-mysteriet

Det skinande nya Eiffeltornet är stoltheten på världsutställningen i Paris 1889. Men en dag kollapsar och dör en kvinna på första våningen. Är det verkligen möjligt att ett bistick orsakat dödsfallet? Den unge bokhandlaren Victor Legris bestämmer sig för att ta reda på sanningen.

Victor driver tillsammans med sin kompanjon, japanen Kenji Mori, bokhandeln Librairie Elzévir, där medhjälparen Joseph får anpassa sig en hel del till sina ganska excentriska arbetsgivares nycker och vanor. Bokhandeln gästas av såväl kända som okända personer från det färgstarka och brokiga Paris, bland annat Victors charmanta, egensinniga konstnärsväninna Tasja, som dock inte drar riktigt jämnt med Kenji.


Min kommentar:  Jag gillar dessa böcker oerhört mycket för , dels utspelar dom sig i slutet av 1800-talet , så det är lite annorlunda metoder och annorlunda mord, som bokhandlaren nystar upp.
Den är Läsvärd efter mitt tycke, detta är en av 3 som jag läst, har sett att det kommit en ny förra året.
Dom andra kommer jag att lägga ut oxå .

1 kommentar: